Rodzaje płatności w grach MMO
Każdy z nas albo chociaż część, by odciąć się od życia realnego zanurza się w świat wirtualny, począwszy od programowania, na przeglądaniu różnorodnych filmów a zakończywszy na grach komputerowych. Najczęściej są to gry MMORPG (Massively Multiplayer Online role – playing game). Grając w ten typ gier jesteście pewni, że wiecie o nich wszystko? Zobaczymy…
Do napisania tego artykułu zmotywowała mnie jedna rzecz, a mianowicie – podzielenie się z Wami wiedzą na temat systemu płatności w grach MMO, bez których nie istniałyby one na świecie. Wydaje Wam się, że tak na prawdę gracie w grę MMORPG, która jest w pełni darmowa? Nic nie jest darmowe w tym świecie. Wszystko po jakimś czasie zaczyna mieć określoną cenę… Ale przejdźmy do rzeczy. Nie będę bawił się jakimiś filozoficznymi myślami, postaram napisać się to przejrzyście by każdy wiedział z czym ma do czynienia. Otóż, najpierw warto zaznajomić się z kilkoma ważnymi modelami biznesowymi w grach MMO. Są to:
– Free to play ( F2P ) – gra jest całkowicie darmowa
– Buy to play ( B2P ) – należy uiścić jednorazową opłatę za oprogramowanie, poza tym gra jest darmowa
– Pay to play ( P2P ) – należy opłacać comiesięczny abonament za możliwość grania ( plus czasami trzeba kupić samo oprogramowanie jak w B2P )
– Freemium – pojęcie jest raczej cechą niż odrębnym modelem biznesowym i najczęściej jest elementem, któregoś z powyższych modeli. W skrócie chodzi o to, że część gry jest darmowa – konta freemium, a część należy odblokować uiszczając opłatę ( jednorazową lub abonament ) – konta premium.
– mikropłatności – tym razem chodzi o mechanizm polegający na tworzeniu tzw. Item Shop’ów, czyli sklepów umieszczonych w świecie gry, w których używa się specjalnej waluty zdobywanej przez graczy za prawdziwe pieniądze.
– Trial – inaczej darmowy okres próbny. Pojęcie już w żadnej mierze nie będące modelem biznesowym. Jest to rodzaj dema, w którym gracz dostaje darmowy dostęp do gry na określony czas ( najczęściej 15 – 30 dni ).
Opierając się na powyższych modelach, głównie gramy w gry F2P połączone z freemium lub mikropłatnościami. W freemium gra jest darmowa ale do pewnego momentu. Przykładowo: grasz sobie jakąś postacią do 15lv i dalej nie możesz, dopóki nie zrobisz kluczowego questa, który znajduje się na jakiejś sąsiedniej mapce, a ta z kolei jest magicznym sposobem zablokowana (nie możesz na nią wejść). I tutaj mogą Ci wyskakiwać komunikaty o uiszczeniu określonej opłaty(kupno konta premium), by móc dalej cieszyć się rozrywką. Czyż to nie irytujące? Gra, która nagle Ci się bardzo spodobała zniechęca Cię czymś takim? Jesteśmy przez to, tak jakby "upośledzeni" względem graczy, którzy cały czas płacą. Nie możemy dalej zdobywać doświadczenia, zwiedzać określone mapki czy wykonywać poszczególne zadania. W F2P połączonym z mikropłatnościami wygląda to nieco innaczej. Mamy pełną swobodę w grze: możemy grać do woli, eksplorować mapki i wykonywać coraz to nowsze misje bez konieczności uiszczania jakichkolwiek opłat. Gracz płacący otrzymuje, że tak powiem – drogę na skróty. Otrzymuje pewne ułatwienia począwszy od lepszego ekwipunku a zakończywszy na różnorakich bonusach. Zatem otrzymuje te rzeczy, na które zwykły gracz musi poświęcić sporo czasu by to zdobyć. Krótko mówiąc: możesz płacić ale nie musisz. Dlatego coraz częściej F2P+ mikropłatności, które pozwalają uzyskać zdecydowaną przewagę graczy płacących nad tymi grającymi za darmo, zmieniają się w tzw. produkcje Pay for Win ( P4W ), które są raczej omijane przez graczy. Owszem nie przez wszystkich graczy, ale przez jakąś część na pewno. Niestety nie można nikomu zabronić grania w grę tego typu.
Bardzo dobrym rozwiązaniem jest abonament, czyli P2P. Podoba mi się dana gra i jestem skłonny płacić comiesięczną opłatę to gram, mając świadomość tego, że jestem od początku do końca na równi z innymi graczami. Przykładem tego może być chociażby World of Warcraft. Może niektóre ceny abonamentu są niekiedy wysokie ale z pewnością warte wydania.
Jednakże najlepszą metodą jest raczej B2P, czyli idę do sklepu, kupuję daną grę, instaluję i gram będąc tak jak inni gracze, pełnoprawnym członkiem tejże gry. Ten typ jest pozbawiony jakichkolwiek abonamentów, kont premium czy mikropłatności. Tutaj ukłon do serii Guild Wars, która takie możliwości oferuje. Niestety, ten typ bardzo rzadko można spotkać w dzisiejszych grach MMO. Najwyraźniej jest mało popularny lub sama gra jest niezbyt ciekawa. O tym można długo rozmyślać…
Najważniejsze co miało zostać przekazane, zostało tu już opisane. Pozostaje mi życzyć Wam rozwagi w zakresie opłacania danych gier oraz miłej rozrywki.