Controlling finansowy a strategia rozwoju firmy
Planowanie rozwoju firmy to złożony proces. Skutecznemu i efektywnemu planowaniu strategicznemu w przedsiębiorstwie służą różne metody i narzędzia, dość dobrze już opisane zarówno przez praktyków jak i teoretyków zarządzania. Bez względu jednak na stosowany model prognozowania i planowania rozwoju firmy, kluczowe znaczenia mają narzędzia służące do controllingu finansowego, czyli instrumenty pozwalające na obiektywną ocenę skutków wdrażanej strategii.
Kamienie milowe
Teoria i praktyka zarządzania zna różne narzędzia służące tworzeniu strategii rozwoju firmy. Z reguły nie stosuje się pojedynczych narzędzi i metod, a ich kombinację. Podejście takie umożliwia uniknięcie lub przynajmniej zredukowanie ryzyka biznesowego związanego z zastosowania pojedynczych narzędzi. Metody planowania czy analizy takie jak PEST, SWOT, Ansofta czy Portera znane są już nawet studentom ekonomii czy zarządzania. Bez względu jednak na przyjęty model/modele planowania strategicznego kluczowym elementem jest kontrola i ewaluacja poszczególnych etapów rozwoju. Ocena taka winna być – w miarę możliwości – obiektywna, a jej kryteria muszą umożliwiać porównywanie poszczególnych etapów realizacji strategii rozwoju, zdefiniowanej jasnymi „kamieniami milowymi”.
Narzędzia kontroli winny uwzględniać jak najszersze dane, a metody analizy tych danych zaimplementowane w procedurach ewaluacyjnych bezwzględnie muszą umożliwiać szybką ocenę kluczowych parametrów finansowych w celu umożliwienia dokonywania odpowiednich korekt elementów strategii rozwojowej.
Controlling finansowy
Idealnym instrumentem nadzoru i ewaluacji strategii rozwojowych jest controlling finansowy. Samo pojęcie controllingu oznacza w istocie filozofię zarządzania przedsiębiorstwem, czy szerzej – organizacją. Idea ta obejmuje zarówno odpowiednie procedury, jak i narzędzia do pozyskiwania i analizy kluczowych danych. Controlling finansowy może być idealnie realizowany poprzez systemy informatyczne – sprzyja temu formalizacja procedur wymuszana przez informatyzację a także możliwość gromadzenia znacznej ilości danych oraz ich wielopłaszczyznowej analizy przez komputerowe systemy controllingu finansowego. Dane pozyskane z takich systemów mogą managerom dać wiele informacji, w tym takich, których pozyskanie metodami klasycznej analizy finansowej jest niemożliwe lub mocno czasochłonne.