Kampanie linków sponsorowanych – o co w tym chodzi?
Linki sponsorowane – określenie to z pewnością nie raz obiło Ci się o uszy. Zastanawiałeś się też pewnie co ono oznacza i czym właściwie są te linki sponsorowane, o których tak dużo się mówi i pisze.
Jak 99% użytkowników internetu w Polsce prawdopodobnie korzystasz z wyszukiwarki Google. Z pewnością zauważyłeś wyróżnione na kolorowo odnośniki do witryn, pojawiające się na samej górze strony z wynikami wyszukiwania. To właśnie są linki sponsorowane. Wyświetlają się także na samym dole strony oraz w prawym, górnym rogu.
Linki sponsorowane to nic innego jak reklamy, które zostały wykupione przez reklamodawców w systemie Google AdWords. Jego działanie jest bardzo proste. Wytłumaczmy je na przykładzie lokalnej firmy – salonu fryzjerskiego z Pabianic.
Jego właściciel postanowił dotrzeć do swoich klientów za pośrednictwem wyszukiwarki Google by zachęcić ich do skorzystania ze swoich usług. W tym celu określił słowa kluczowe, jakie potencjalny klient mógłby wpisać do wyszukiwarki poszukując oferowanych przez niego usług np: strzyżenie Pabianice, salon fryzjerski Pabianice, baleyage Pabianice itp. Lista tych słów kluczowych może być bardzo długa.
W kolejnym kroku właściciel salonu fryzjerskiego przygotował treści reklam, które pojawią się w wyszukiwarce, po wpisaniu przez internautę wybranych fraz. Potem musi jeszcze ustalić budżet i wybrać kierowanie swoich reklam – w tym przypadku chce kierować je do osób z Pabianic (co sugerują wybrane słowa kluczowe), ale może również zastosować frazy ogólne z kierowaniem na lokalizację – wtedy reklama wyświetli się tylko osobom z Pabianic. Dzięki temu reklamodawca ma pewność, że jego reklamy dotrą tylko do tej grupy osób, która rzeczywiście będzie zainteresowana jego usługami.
Aby reklama pojawiła się w wyszukiwarce konieczne jest ustalenie dla niej odpowiedniej stawki. Stawki, którą reklamodawca zapłaci w momencie gdy internauta kliknie w reklamę i zostanie przeniesiony na firmową stronę www. Wysokość stawki wpłynie na pozycję, na której pojawi się reklama. Jeśli reklamodawca chce aby jego reklama pojawiła się na samej górze wyników wyszukiwania, ponad reklamami konkurencji, musi zaproponować najwyższą stawkę. System Google AdWords każdorazowo podpowie mu jaka musi być stawka kliknięcia, aby uzyskać najlepszą pozycję. Zakładając, że w Pabianicach jest kilka salonów fryzjerskich, które reklamować się będą na podobne frazy, trzeba przyjąć, że reklamodawcy będą wzajemnie przebijać swoje stawki, aby osiągnąć najwyższą pozycję reklamy. I tak właśnie działa system Google AdWords oraz reklamy zwane linkami sponsorowanymi.
Jest to bardzo proste narzędzie, umożliwiające skuteczne działania marketingowe zarówno dla dużych firm ogólnopolskich jak i dla niewielkich biznesów lokalnych, jak nasz przykładowy salon z Pabianic. Proste kampanie reklamodawcy mogą prowadzić na własną rękę, bardziej rozbudowane wymagają fachowej wiedzy i nakładów czasu na ich optymalizację. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z profesjonalną agencją.