Wybór domeny dla firmy. Kontrolowany zakup najlepszej opcji
Zakup domeny to pierwszy krok do założenia własnego biznesu w sieci. Adres internetowy przypisany do naszej strony będzie reprezentował naszą firmę w Internecie. Dlatego zakup domeny nie może być dziełem przypadku. Jak wybrać najlepszą opcję?
Domena generyczna a domena z nazwą firmy
Z nazwy domeny można wyczytać nawet to, czy dana firma była lub jest jednym z pionierów w danej branży, czy posiada w niej duże doświadczenie i czy jest godna zaufania. Wyróżniamy domeny generyczne i domeny związane z nazwą firmy. Domena generyczna korzysta z popularnych słów i fraz. Opisują one zazwyczaj grupy produktowe, rzeczy, usługi, zjawiska itp. Nazwy domen generycznych powinny zawierać słowa kluczowe, które najbardziej kojarzą się z daną branżą. Zakup domeny generycznej pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie strony i ułatwi potencjalnemu klientowi znalezienie jej w wyszukiwarce.
Niestety domeny generyczne, takie jak np. czekoladki.pl, lampy.pl czy rowery.pl, są zazwyczaj zajęte. W takim przypadku pozostaje najczęściej wybór domeny z nazwą firmy. Z jednej strony takie rozwiązanie będzie wymagało większych nakładów na promocję marki, z drugiej zagwarantuje, że naszej strony nie będą odwiedzały przypadkowe osoby.
Zakup domeny z dobrą nazwą w 5 prostych krokach
Zakup domeny to inwestycja w firmę i jeden z jej najstabilniejszych punktów. Dobra, nośna nazwa domeny wiąże się z samymi zyskami. Przede wszystkim z lepszą rozpoznawalnością, a co za tym idzie, z większą liczbą klientów. Domena musi być wizytówką firmy i ułatwiać znalezienie jej w Internecie. Co to znaczy „dobra nazwa domeny”? Jak ją stworzyć? Wystarczy kierować się pięcioma poniższymi zasadami.
1. Dobra nazwa domeny musi być przede wszystkim krótka i łatwa do zapamiętania. Najlepiej, jeśli składa się maksymalnie z 3 wyrazów. Na giełdzie domen najwyższe ceny osięgają adresy internetowe składające się
z zaledwie 2-3 liter. Nazwa domeny musi być też łatwa do wymówienia. Dłuższe nazwy są trudniejsze do wymówienia i często brzmią zupełnie inaczej niż zakładaliśmy.
2. Dobra nazwa domeny powinna być związana z branżą, którą reprezentuje firma. Dzięki temu klienci od razu będą wiedzieli, jakie produkty lub usługi znajdą na naszej stronie. Ta wskazówka dotyczy przede wszystkim domen generycznych. Tworząc nazwę związaną z daną branżą zyskamy wszystkie zalety wynikające z zakupu domeny generycznej.
3. Przy wyborze domeny duże znaczenie ma także rozszerzenie, czyli to, co znajduje się po kropce. Wybór rozszerzenia powinien być uzależniony od rynku docelowego i rodzaju działalności.
Rozszerzenie .pl jest często wpisywane intuicyjnie. Poza tym będzie ono świadczyło o ogólnopolskim zasięgu naszej działalności. Regionalność naszej firmy możemy podkreślić poprzez zastosowanie rozszerzenia .warszawa.pl, .wroclaw.pl itp. W przypadku aktywności na europejskich i światowych rynkach warto wybrać rozszerzenie .eu lub .com. Do wyboru mamy także domeny funkcjonalne, np. .biz, .net.pl, .edu.pl czy .org.pl.
Rozszerzenie domeny przekazuje pewne informacje na temat firmy. Najważniejsza jest jednak nazwa domeny. To ona jest zapamiętywana w pierwszej kolejności.
4. Przy wyborze nazwy domeny ważne jest także to, czego unikać. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której potencjalny klient mógłby pomylić adres strony naszej firmy. Dlatego w nazwie domeny lepiej unikać myślników, liczb, polskich liter oraz (celowych) błędów ortograficznych i składniowych. Nazwa domeny musi brzmieć jednoznacznie.
5. Nazwa firmowej domeny musi być unikalna z dwóch powodów. Po pierwsze potencjalny klient nie może jej pomylić z innym, podobnym adresem. Po drugie niektóre słowa i wyrażenia są zarejestrowane jako znaki towarowe. Jeżeli nieopatrznie wybierzemy adres strony internetowej naszej firmy, to zakup domeny będącej zarejestrowanym znakiem towarowym może nas słono kosztować.
Zakup domeny z pocztą
Zanim kupimy domenę u wybranego rejestratora, warto sprawdzić, czy otrzymamy z nią profesjonalną pocztę. Poczta w firmowej domenie to jedyny sposób na profesjonalną prezentację i korespondencję w biznesie. Poczta we własnej domenie to prosty sposób na promocję firmy. Klienci mają częstszy kontakt z jej nazwą i utrwalają ją sobie w pamięci. Poczta w firmowej domenie tworzy spójny wizerunek firmy, ułatwia komunikację i pomaga w zdobyciu zaufania klientów.
Warto zdecydować się na zakup domeny z pocztą o dużej powierzchni dyskowej i nielimitowanej liczbie skrzynek pocztowych. Dobra poczta w firmowej domenie powinna być regularnie backupowana i zabezpieczona kopią zapasową. Praktycznym dodatkiem będzie także z pewnością dostęp do mobilnej wersji skrzynki pocztowej i monitora zajętości.
Poczta we własnej domenie ma jeszcze jedną dużą zaletę. Obsługuje aliasy pocztowe, czyli alternatywne adresy danego konta email. Dzięki obsłudzie aliasów pocztowych email wysłany na jeden adres firmowy może trafić również na inne firmowe skrzynki. Na co dzień jeszcze praktyczniejszą funkcjonalnością poczty może okazać się specjalny alias catch-all. Dzięki niemu każdy email wysłany na błędny adres w domenie firmowej trafi na wybraną skrzynkę.
Wybierz najlepszą domenę dla swojej firmy
Zakup domeny to bardzo ważny moment. Domena może zaważyć o być albo nie być firmy w Internecie. Jej zakup musi być prześlany. Jej nazwa krótka, łatwa do zapamiętania i wymówienia oraz unikalna i dopasowana do działalności. Przy wyborze domeny wiele zależy od nas, ale rejestrator powinien zaoferować nam profesjonalną pocztę eletroniczną oraz pakiet innych praktycznych narzędzi i dodatków, które przydadzą się w każdym e-biznesie.