Jakie etapy ma kampania SEO? Co zrobić aby zmaksymalizować efekty?

Po pierwsze audyt strony

Pierwszy i w zasadzie niezbędny element pozycjonowania to audyt techniczny strony. Bez niego ani rusz. Odpowiednio przeprowadzony audyt pozwala zlokalizować wszystkie bolączki strony, które potencjalnie obniżają widoczność lub funkcjonalność strony.
Dla czego pozbycie się błędów technicznych jest tak ważne? Ponieważ praca nad widocznością niesprawnej strony jest znacznie utrudniona. Ujemne punkty w rankingu spowodowane np. niepoprawnymi przekierowaniami, czy nie zoptymalizowanymi grafikami wprowadzą błąd poznawczy do analizy wszystkich naszych działań. Nie będziemy w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy to działania pozycjonera są nieskuteczne, frazy zbyt konkurencyjne, czy po prostu strona jest w słabej kondycji. Nie wspominając o pozycjonowaniu na konkurencyjne, komercyjne frazy. Witryny obciążone błędami praktycznie nie mają szans na pożądane TOP 1.

Po drugie dobór i mapowanie słów kluczowych

Biorąc pod uwagę, że czytasz artykuł o SEO, o słowach kluczowych na pewno już słyszałeś. Dla tego nie będę Cię zanudzał rodzajami słów kluczowych. Chcę zwrócić Twoją uwagę na zjawisko nazywane kanibalizacją słów kluczowych. Podstawowe pytanie to "o co w nim chodzi?". Wyobraź sobie że na Twojej stronie pojawiły się dwa artykuły. Artykuł A, załóżmy że opowiada o atrakcjach turystycznych w Krakowie i artykuł B opowiadający o atrakcjach z całej małopolski. Naturalnym jest, że atrakcje z Krakowa mogę pojawić się na liście z całego województwa. I tu pojawia się problem. Zarówno strona A jak i strona B mogę pojawiać się w Google dla tych samych fraz (np. zwiedzanie zamku wawel), a Google bardzo niechętnie wyświetla dwa wyniki z jednej strony. W dodatku nie mamy gwarancji, ze wyświetli stronę, która zajmie wyższą pozycję. Przez to pozycja naszej strony w wynikach wyszukiwań może być albo zaniżona, albo bardzo niestabilna (wyświetlana będzie raz strona A, raz strona B).

Mapowanie słów kluczowych to dopasowanie odpowiednich słów do odpowiednich podstron. Dzięki temu możemy znacznie lepiej wykorzystać potencjał treści jakie mamy na stronie.

Po trzecie optymalizacja treści

Optymalizacja treści to moim zdaniem kategoria pracy z największym potencjałem. Często istniejące już artykuły są odpowiednio podlinkowane z innych miejsc na stronie lub na serwisach zewnętrznych oraz historię w indexie. Po dobraniu odpowiednich słów kluczowych wystarczy przeanalizować wyniki wyszukiwań i wyciągnąć odpowiednie dane takie jak: długość tekstu, zagęszczenie fraz kluczowych, ilość i treść nagłówków, itp.
Kiedy wiemy już czego brakuje naszej treści do TOP 1, wystarczy odpowiednio ją zmodyfikować.

Punkt czwarty, linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu linków na własnej stronie do innych podstron również w obrębie własnej domeny. Najczęstszy przykład to menu nawigacyjne, które jest oczywiście podstawą. Oprócz linków w oczywistych miejscach, wymuszonych użytecznością strony, linki powinnyśmy dodać w treści artykułów (tak aby kierowały do powiązanych tematycznie podstron).

Jeśli zastanawiasz się po co to robić, podam ci kilka argumentów:

  • szybsze indexowanie zmian na stronie – linki wewnętrzne pozwalają robotom wyszukiwarek na sprawniejsze poruszanie się po stronie, a co za tym idzie na szybsze indexowanie treści.
  • wyższa pozycja – linki wewnętrzne świetnie wpływają na widoczność strony ponieważ pozwalają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zależności pomiędzy podstronami.
  • większe zaangażowanie użytkowników – możemy to zaobserwować w dwóch podstawowych parametrach: czas spędzony na stronie i ilość odwiedzonych podstron. Powód jest prosty, użytkownik czytający artykuł, z dużym prawdopodobieństwem będzie zainteresowany artykułami o powiązanej tematyce. Jeśli kliknie w link i przejdzie do kolejnej treści, zostanie z naszą stroną dłużej.

Piąty element to rozwój treści

Rozwój treści i poprawa linkowania są ważne, ale nie można tego robić w nieskończoność bez tworzenia nowych treści. Nowe podstrony pozwalają na zagospodarowanie nowych słów kluczowych, które do tej pory nie pasowały do żadnej z istniejących podstron.

Zwieńczenie całej dotychczasowej pracy – linkbuilding

Początkowo wyszukiwarka Google bazowała tylko i wyłącznie na ilości linków przychodzących z innych stron. Dzisiaj ilość linków straciła na znaczeniu i jest jednym z wielu czynników, ale linkowanie nadal odgrywa bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu. Choć aktualnie liczy się nie tylko ilość linków, ale przede wszystkim ich jakość. Dowodem na to, że linki nadal są i z pewnością długo będą ważnym czynnikiem rankingowym jest ostatnia aktualizacja parametrów jakimi możemy określać linki. O tym jak działają linki dofollow i nofollow nie będziemy teraz mówić. To temat na zupełnie osobny wpis. Ważne jest, że po 15 latach Google zdecydowało się na modyfikację tych parametrów. Zdecydowanie nie robiliby tego gdyby linki nie miały odgrywać roli w pozycjonowaniu stron.

Podsumowując

Mam nadzieję, że udało mi się pobieżnie wytłumaczyć Ci jak MOŻE przebiegać proces pozycjonowania. Specjalistów jest wielu i prawdopodobnie każdy działa w nieco inny sposób. Być może zmieni się kolejność, być może któryś z elementów będzie zbędny. Tak czy inaczej Wymienione powyżej etapy pojawiają się w większości kampanii 🙂

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*
*